New Sensitivity
Anne Marie Commandeur over de totstandkoming van de trendprognose: ‘Voor het bepalen van de nieuwste trends is er voor een nieuwe aanpak gekozen. De vragen die we ons gesteld hebben zijn onder andere: waar komt het materiaal vandaan, hoe verwerken we dit en wat doen we daarna met het materiaal? Focus bij design komt steeds meer te liggen op het totale ontwerpproces en niet alleen op kleuren en materialen. Deze aanpak hebben we vertaald in het thema New Sensitivity 24/25.’
Onder het nieuwe thema ‘Nieuwe gevoeligheid’ staat textieltransformatie centraal in Heimtextil Trends 24/25. Drie benaderingen tonen de weg naar een gevoeligere textielwereld: de productie van textiel op basis van planten, de ondersteuning van textielcycli door technologie en het bio-engineered gebruik van natuurlijke ingrediënten. Daarnaast stelt Future Materials regeneratieve materialen en ontwerpen samen.
Vooruitstrevende thema’s en spectaculaire opvoeringen voor alle textielprofessionals die hun kennis voortdurend willen uitbreiden: Dat is waar de Heimtextil Trends voor staan. Na de focus op circulaire oplossingen van vorig jaar, zal Heimtextil Trends 24/25 opnieuw een licht werpen op transformatieve textielinnovaties: ‘Op het komende evenement zullen de Heimtextil Trends opnieuw laten zien op welke manieren de transformatie van de thuistextielindustrie doorgaat. Ze vormen daarmee het inspirerende hart van onze vakbeurs en vertalen wereldwijde megatrends naar textielvisies,’ zegt Olaf Schmidt, vice president Textiles & Textile Technologies.
Onder de titel ‘New Sensitivity’ ligt de focus op innovaties en veranderingen in de samenstelling van textiel, naast esthetische aspecten. ‘In deze context betekent gevoeligheid dat je bij het nemen van een beslissing of het maken van een product rekening houdt met de impact op het milieu. Het is belangrijk om te begrijpen hoe natuurlijke ecosystemen werken en prioriteit te geven aan balans als standaard,’ zegt Anja Bisgaard Gaede, oprichter van Spott trends & business, de curator van de trends dit jaar.
Hoe vertaalt New Sensitivity zich concreet in de lifestylebranche en wat betekent een gevoelige benadering van design en producten? Ook de toepassing van kunstmatige algemene intelligentie (AGI) verandert de huidige tijd. AGI heeft het potentieel om innovatieve oplossingen te bieden en belangrijke uitdagingen aan te gaan, ook in de textielindustrie. AGI kan echter ook een averechts effect hebben op de maatschappij. AGI heeft de mindset van Nieuwe Gevoeligheid nodig die helpt complexiteit te vereenvoudigen, creativiteit uit te breiden en ongeziene oplossingen te vinden, ook in de textielwereld.
Heimtextil Trend 24/25 New Sensitivity
Lees meer en check out het trend document van Heimtextil
Bron: Interieur journaal