De groene estafette | Tierrafino

Het mooie aan het leemstuc is dat het ook altijd nog later gemakkelijk bijgewerkt en gerepareerd kan worden, er zitten geen chemische harders in, eens per jaar een onderhoud is aan te raden voor grotere projecten.

Graag neem ik het stokje over van Crisow van Stadshout, partner in het Circulaire Bouwlab 2019 in Amsterdam en de bouw van het Raathuis in de Fruittuin van West, een circulair tuinhuis van Stadshout en Leem.

Tijdens een lange wereldreis zag Carl Giskes de schoonheid van de kleuren van de aarde.
Terug in Europa ontdekte hij dat leem, dampopen en circulair, maar op heel kleine schaal in Europa wordt toegepast.
Hoe dit oudste bouwmateriaal ter wereld de plaats te geven die het verdient en te combineren met moderne bouwtechnieken.
Na veel geleerd te hebben van leembouwarchitecten Prof Minke en Ir Klaus Eckhart en een reis naar Mali bouwde Carl volledig ambachtelijk een stamplemen schooltuinlokaal in Hannover 1984, maakte samen eigen gereedschap en gebruikte geen electriciteit, samen met de leerlingen van de school.

Museum Küppersmühle Duisburg

In 1986 kwam hij naar Nederland en bouwde in Friesland en Amsterdam, was ook een van de ontwikkelaars van het Adobe Paviljoen, een lemen gebouw wat nooit is gebouwd maar ontwikkeld is voor het symposium in 1990 ‘Art meets Science and Spirituality in a changing Economy’. Onderdeel van het symposium was ook de uitgave van een boek, in samenwerking met VROM en de TU Delft: Milieuvriendelijke Bouwmaterialen in Nederland. Daarin werd leem al genoemd.


In 1990 deed Carl Giskes met zijn eerste projecten in leemafwerking waar hij de gekleurde leemstuc ontwikkelde en toepaste.
Hij gaf in die jaren workshops op verschillende locaties in Nederland waar de basis van de Leembouw, vele verschillende technieken zoals Stampleem, houtleem, stroleem, leemstenen en leemvloeren gebruik makend van lokale materialen. Maar in de gekleurde leemstuc was grote interesse van de ecologische, duurzamen architecten, voorlopers in die tijd. ‘Eindelijk een nieuw materiaal wat niet alleen maar sneller is’ zei een oude stukadoor. ‘Een dampopen wandafwerking die mooi en gezond is, en zich goed laat combineren met dampopen muren en isolatie’ zeiden de architecten. Door tien jaar lang deze ‘uitvinding’ toe te passen in utiliteitsgebouwen, projecten uit te voeren op plaatsen waar vele mensen komen en ook zichtbaar is dat leemstuc en -verf is toe te passen in ’normale’ gebouwen.

BNS Crisp leden kunnen (wanneer ingelogd) het volledige blog lezen in het ledendeel.

Dit is niet alles

Bekijk meer evenementen

MUURMEESTERS en FRANS HALS MUSEUM starten unieke samenwerking

Het vermaarde Frans Hals Museum en Muurmeesters gaan een unieke samenwerking aan om oude kunst van Haarlemse schilders toegankelijk te maken. De twee Haarlemse organisaties brengen samen de nieuwe collectie hoogwaardige reproducties ‘Haerlemsche Meesters’ voor aan de muur: thuis, op kantoor of in de horeca. Topstukken uit de collectie van het Frans Hals Museum behoren hiermee ook tot de officiële collectie van Muurmeesters.