Groenbranche Trends 2024

Maak kennis met de Groenbranche Trends voor 2024. Ook dit jaar deelt Bloemenbureau Holland graag weer de nieuwste trends op het gebied van bloemen, kamer- en tuinplanten. Voor 2024 ontwikkelden ze vier stijltrends voor de sierteeltsector. De stijltrends zijn allemaal gebaseerd op de huidige tijdgeest, maar hebben verschillende aspecten als uitgangspunt. De Groenbranche Trends 2024 ontwikkelden ze in samenwerking met Tuinbranche Nederland, iBulb, INretail en Bureau Nijman + Van Haaster.

Bron: Bloemenbureau Holland

Stevig geworteld in de tijdgeest 
De huidige tijdgeest is samen te vatten in één woord: crisis. Van maatschappelijke onrust tot klimaatcrisis, van inflatie tot energiearmoede. Al deze crises hangen samen en kunnen ons onderdompelen in somberte, angst of boosheid. Maar we kunnen ook wat doen. Hoe we reageren op het gevaar van deze crises is echter persoonlijk. Zullen we vechten, schuilen, bevriezen of pionieren? Op deze verschillende menselijke reacties baseerden we de volgende vier stijltrends.

Bron: Bloemenbureau Holland

Vier stijltrends voor 2024
De stijltrends voor 2024 zijn:

De bezorgdheid over de disbalans in de maatschappij. Op sociaal vlak, maar zeker ook op gebied van het klimaat. Biodiversiteit en circulariteit zijn essentieel voor een gezonde leefomgeving. Meaningful Earth draait dan ook om onze aarde; als een symbool voor vruchtbaarheid en als een verbinding met onze geschiedenis.

Bron: Bloemenbureau Holland

Er is genoeg aan de hand in de wereld om je ellendig en negatief over te voelen. Sommige mensen gaan dit soort gevoelens te lijf door zich te onttrekken aan de grote boze buitenwereld en af en toe het leven te vieren. Viva La Vida verwoordt dit sentiment: vrolijk, uitbundig, vol passie, kleur en expressiviteit.

Bron: Bloemenbureau Holland

Er bestaat en enorme prestatiedruk binnen de maatschappij, die wordt ervaren door met name jongeren. Combineer dit met de grote hoeveelheid crises en er ontstaat een gevoel van machteloosheid. Dit leidt bij sommigen tot ‘bevriezen’: het niet meer in staat zijn om actie te ondernemen. Goed voor jezelf zorgen en duidelijk je grenzen aangeven is dan het devies, met quiet quitting als opvallend voorbeeld. Naast deze zorg over mentaal welzijn zijn er door de krapte op de arbeidsmarkt juist wel veel mogelijkheden: een Gentle Paradox.

Bron: Bloemenbureau Holland

Bestaande systemen lopen vast, zoveel is duidelijk. Dit vraagt om hervormen, op ieder gebied. Dat doen we door te experimenteren en de wereld om ons heen te bekijken vanuit een nieuw, onorthodox perspectief. Daardoor is Playful Construction ontstaan.

Bron: Bloemenbureau Holland

Trendpromotie
Om media te stimuleren om bloemen, kamer- en buitenplanten onder de aandacht te brengen bij consumenten, maakten we aantrekkelijk persmateriaal. Denk daarbij aan inspirerende beelden en dito teksten. Dit persmateriaal is beschikbaar in vier talen: Nederlands, Engels, Frans en Duits. Geschikt dus voor redacties in binnen- en buitenland. Niet alleen de media, maar ook onze sierteelt stakeholders kunnen dit persmateriaal gebruiken. In hun eigen communicatie, maar ook ter inspiratie voor inkoop, productinnovatie en communicatie.

Bron: Bloemenbureau Holland