De aandacht voor thuis groeit. Interieurprofessionals ontzorgen de consument door met hun creativiteit en expertise ruimtes in te richten. Woonondernemers hebben ervaring met- en kennis van de producten in hun showrooms. Samen kan je nog beter inspelen op de vraag van de consument. Sterker nog: zo’n samenwerking biedt kansen! Daarom is de Way Of Working (WOW) opgesteld: met de zeven vuistregels van de WOW halen beide partijen het maximale uit een samenwerking.
Door een dergelijke samenwerking vergroot het bereik van de retailer: naast de directe consument heeft hij nu ook een ‘indirecte’ consument via de interieurprofessional. De interieurprofessional kan op zijn of haar beurt tijdens zijn werk gebruik maken van de showrooms (presentaties, stalen en toebehoren) en van de kennis van de retailer. Winst op vele fronten.
7 vuistregels
De 7 vuistregels volgens de WOW helpen de interieurprofessional en retailer om een prettige samenwerking aan te gaan. Wat spreek je af over het gebruik van de showroom? Wie neemt welke verantwoordelijkheid? Hoe ga je een samenwerking op langere termijn aan? En, spreek je wel of geen ‘fee’ af?
- Kennis maken
De eerste stap is kennismaken, dat werkt wel zo prettig! Leer elkaar kennen en je weet wat je aan elkaar hebt. Een open en transparante relatie tussen de interieurprofessional en retailer vergemakkelijkt de gehele samenwerking. Wanneer een interieurprofessional contact met de retailer opneemt, liggen er nieuwe kansen voor de winkel! De interieurprofessional heeft een klantenbestand waarvoor hij of zij in de winkel de producten kan kopen. Omgekeerd kan uiteraard ook: een retailer kan contact opnemen met een interieurprofessional om een klant te helpen die de winkel heeft bezocht. De retailer vraagt je de klant te adviseren en de koop te begeleiden. In beide gevallen een cadeautje toch? - Vertel je plan, maak afspraken
Het is fijn als de retailer weet wat het plan van de interieurprofessional is en op welke gebieden er een samenwerking mogelijk is. Bespreek hoe je te werk zult gaan. Samen stem je af hoe je elkaar kunt helpen en ondersteunen. De retailer heeft ervaring met de merken en producten in zijn winkel en weet de plus- en minpunten van bepaalde collecties. Maak gebruik van die expertise! In dit stadium spreek je af welke compensatie past bij de geleverde dienst, service. De interieurprofessional bezoekt de winkel met een klant en uiteraard ontvangt de interieurprofessional een vergoeding van de consument voor de gemaakte uren. Tevens bespreek je of er voor het feit dat je een klant aanbrengt in de winkel reden is voor een extra vergoeding. Dit hangt af van de arbeid die verricht wordt en door wie, de retailer of de interieurprofessional, dit wordt gedaan. Bijvoorbeeld: de retailer geeft de interieurprofessional een percentage van het aankoopbedrag waarbij duidelijk benoemd wordt of dit netto/bruto is en of het in/ex btw berekend wordt. Of de retailer geeft de klant van de interieurprofessional een korting als deze tot aanschaf van zijn of haar producten overgaat. Om misverstanden te voorkomen: gebruik de modelovereenkomst. - Met respect en vertrouwen
Spreek van tevoren af welke rol eenieder heeft. Zorg dat je elkaar versterkt en niet het gras voor elkaars voeten wegmaait. Je kunt er als interieurprofessional voor kiezen de showroom te gebruiken en zelf orders te noteren en door te geven. Je kunt de retailer ook een rol geven in de aankoop en zijn expertise en productkennis aanspreken. De rol moet duidelijk zijn, het ontwerp ligt bij de ontwerper, productkennis bij de retailer. Bezoekt de interieurprofessional met de klant een showroom van de retailer om een bank uit te proberen, dan wordt de koop in de regel ook aan deze retailer gegund. De interieurprofessional kan hier sturend in zijn, niet dwingend. - Deel kennis
Organiseer als retailer, al dan niet met leveranciers, bijeenkomsten voor interieurprofessionals om kennis en ontwikkelingen van collecties waarmee je werkt te delen. Hierdoor kan de interieurprofessional de consument nog beter service en kennis bieden, en heb je uiteindelijk een klant die 100% achter zijn keuze voor de producten staat. Andersom kunnen interieurprofessionals net zo goed kennis delen met de retailer door middel van workshops waarin interieurprofessionals advies geven aan retailers over de styling van de winkel. - Verwijs wederzijds
Zijn jullie, en is de klant, tevreden over de samenwerking en de dienstverlening? Vermeld dit dan in jullie communicatie en verwijs naar elkaars (social) mediakanalen. Een goed samenwerkingsverband met één of meerdere interieurprofessionals verbreed de dienstverlening en de service van beide partijen. Win-win! - Verbreed de samenwerking
Als retailer kun je samen met interieurprofessionals bijeenkomsten of themadagen organiseren. Denk aan het geven van advies, lezingen of workshops in de winkel. Een combinatie van de adviseur/verkoper uit de winkel en de interieurprofessional samen is uiteraard ook een optie. - De klant staat centraal
Om de klant maximaal tevreden te stellen, en fans te creëren, is het van belang optimaal samen te werken in de dienstverlening en services. Door middel van reviews op de websites kan de klant de ervaringen delen en zo meewerken aan het aandragen van nieuwe contacten.