Ambiente Trends 23+

De Ambiente Trends 23+ staan ​​voor woonwerelden die nieuwe sensaties en ervaringen bieden. De drie trendwerelden geven nieuwe impulsen, stimuleren de creativiteit en nodigen uit tot ongebruikelijke perspectieven. 

Wat de trends allemaal gemeen hebben, is een nauwe band met mensen, hun gevoelens en hun ervaringen”, zegt Annetta Palmisano, trendbureau bora.herke.palmisano.

Trend 1 Unknown beauty_strange + gracious: mixed reality-esthetiek ontmoet het onbekende

In deze trend speelt het verlangen naar nieuwe, verrassende ervaringen een doorslaggevende rol. Deze trend weerspiegelt een levend thema dat onconventionele gratie combineert met ongelooflijke nieuwe creaties. Het onverwachte vindt hier zijn weg naar de vertrouwde leefomgeving.

Het unknown beauty_strange + gracious kleurenpalet kenmerkt zich door intense, extravagante kleuren afgewisseld met lieflijke en zachte nuances. De microkleurenthema’s maken individuele interpretaties en focuspunten mogelijk, variërend van koel tot intens, van neutraal tot excentriek. Veelkleurige en glinsterende tonen domineren, net als iriserende regenboogeffecten of wetlooks.

Qua materialen ligt de focus op abstracte, buitenaardse vormen en onconventionele oppervlakken. Ook de ontbinding tussen analoge en digitale, echte en virtuele werelden wordt vooruitgeschoven. De convergentie van ambacht en technologie brengt nieuwe producten voort.

Trend 23+ onbekend beauty_strange + gracieus

Als levend thema heeft het unknown beauty_strange + gracious verrassende oplossingen in petto: “Hier ligt de focus op fascinerende kleurenschema’s en onverwachte esthetische oplossingen. Situatiepatronen, omgevingsreflecties en het spel van licht en schaduw zorgen voor opmerkelijke visuele effecten. Van extravagant tot bizar, altijd buitengewoon en glamoureus op een speciale manier.” Palmisano vat deze trend samen.

Trend 2 Calming nature_careful + pleasant: nieuwe vitaliteit ontmoet verbondenheid met de natuur

De tweede trend richt zich op de kalmerende kracht van de natuur. Organische vormen, zachte kleuren en een zorgvuldig gebruik van hulpbronnen staan ​​hier evenzeer centraal als de relatie tussen mens en natuur. Organische vormen en dessins worden ondersteund door zachte kleuren.

Het kleurenpalet richt zich op natuurlijke tinten, die met hun delicate pigmentatie een bijzonder zacht effect hebben. De koelere oriëntatie bevat tinten uit de plantenwereld, terwijl het neutrale bereik steen- en metaaltinten toont. Mos, klei en een rosé nuance bepalen de warmere expressie.

Meer en meer vervaagt de calming nature_careful + pleasant de grenzen tussen technologie, onderzoek, kunst en ambacht. De levenscycli van materialen vormen een belangrijke inspiratiebron. Nieuwe oplossingen worden bijvoorbeeld geboden door afvalstoffen die nieuwe grondstoffen worden.

De natuur wordt in deze trendwereld altijd meegenomen, ook op kantoor: ook de werkomgeving is gebaat bij een heldere, rustige vormentaal. Zitmeubelen, tafels en armaturen lijken gericht op de essentie. Biofiel licht geeft kantoor- en werkruimtes een natuurlijke uitstraling.

Trend 23+ rustgevend natuur_voorzichtig + aangenaam

“Materiaalonderzoek is nog steeds een van de belangrijkste strategieën in design en interdisciplinaire ontwerpstudio’s onderzoeken voortdurend innovatieve, duurzame materialen. De weg naar circulair design blijft de grootste zorg en zal ons de komende jaren continu vergezellen”, zegt Palmisano.

Trend 3 Lasting ideas_passionate + evocative: designiconen ontmoeten het hier en nu

De derde trend condenseert de ideeën van opvallende designiconen tot een levend thema dat oplossingen zoekt voor het hier en nu. De ontwerpers herinneren zich klassieke, iconische ontwerpen, maar de ontwerpresultaten zijn fundamenteel nieuw en modern.

Grafisch en opvallend, met sterke kleuren en concrete vormen worden herinneringen aan designiconen opgeroepen. Centraal staat de wens om vertrouwde concepten te herinterpreteren: er zijn goed doordachte concepten te zien die intensief omgaan met nieuwe behoeften. Waar onze leefomgeving steeds meer ook een werkomgeving wordt, worden modulaire, veelzijdige oplossingen gevonden.

Het kleurenpalet vormt de basis voor krachtige ontwerpen: petrol- en blauwnuances domineren het koele bereik, terwijl intens oranjerood met tinten violet en geel de warme oriëntatie leiden. Zowel de individuele kleur als uitgekiende kleurcomposities, bijvoorbeeld in grafische plaquepatronen of moderne mozaïeken, kenmerken deze trend.

Het totaalconcept staat duidelijk op de voorgrond bij deze trend, zodat ook verschillende materialen kunnen worden gebruikt: zacht of solide, gemaakt van natuurlijke of gerecyclede materialen. Materialen zoals steen of marmer benadrukken duurzaamheid, net als modulaire en veelzijdige objecten.

Trend 23+ blijvende ideeën_gepassioneerd + suggestief

Lasting ideas_passionate + evocative laat zien dat niet alleen woonmeubelen, maar ook andere functionele producten bijzonder flexibel kunnen worden gebruikt. Ook op het gebied van werken en wonen wordt het aanpassingsvermogen van onze leefomgeving bestendigd door multifunctionele woonobjecten. “Tegelijkertijd spelen vakmanschap en het idee van fabricage, waarbij speciale stukken in kleine oplagen of zelfs als unica worden geproduceerd, een belangrijke rol. Veel producten zijn functioneel en toch altijd een designstatement”, zegt Palmisano.