Fast Furniture – Elke 5 seconden een Billy boekenkast
Elke 5 seconden wordt er ergens ter wereld een Billy boekenkast verkocht, dit zijn maar liefst 12 Billy’s per minuut! Het resultaat hiervan was goed zichtbaar tijdens Corona. We hadden eindelijk de tijd om onze huizen op te ruimen. En als de muren op je afkomen tijdens het thuiswerken kunnen ze maar beter een mooi kleurtje hebben. Massaal stonden we uren in de rij voor de stort en aan de kant van de weg stonden de afgedankte meubels rijen dik. Nog niet eerder was de impact van “fast furniture” zo duidelijk zichtbaar. Want wat staat er aan de kant van de weg? Juist ja, vooral de Billy’s en meubels van mindere kwaliteit.
De (verborgen) impact van ons interieur
Een vergelijking met de fast fashion industrie is snel gemaakt als je een boekenkast van 35 euro vergelijkt met T-shirts voor 5 euro. En het vervelende is dat deze verlijmde spaanplaat kasten met plastic fineer niet kunnen worden gerecycled.
Alleen al in Europa wordt er ieder jaar 10,78 miljoen ton aan meubels weggegooid. 80-90% hiervan wordt verbrand of eindigt op de vuilnisbelt. Slechts 10% wordt gerecycled. Dit is zonde want zo gaan er heel veel waardevolle grondstoffen verloren.
En dit is alleen nog maar de impact aan het einde van de levensduur. De ‘verborgen impact’, de niet zichtbare impact tijdens het maken en vervoeren van onze spullen, is nog vele malen groter. Net als in de fashion industrie hebben we in de interieursector ook te maken met milieuvervuiling door het lozen van verf en andere giftige stoffen, het gebruik van chemische behandelingen en kunststoffen, niet duurzame of illegale houtkap en massaproductie in grote energieverslindende fabrieken waar men niet altijd even goed met haar werknemers om gaat. In sommige sectoren, zoals de natuursteen- en tapijtsector, is er zelfs nog steeds sprake van kinderarbeid.
Dit was niet altijd zo. Vroeger was de meubelindustrie niet “fast & cheap.” Veel productie vond ambachtelijk plaats in Europa en meubels werden familiestukken; van generatie op generatie doorgegeven. Dit veranderde toen grote partijen, op zoek naar goedkope arbeid en grondstoffen, de productie verplaatsten naar Oost Europa en Azië. De prijs voor meubels nam drastisch af, net als de levensduur. Een kast die 80 jaar meegaat v.s. een Billy die het na 2 keer verhuizen begeeft.
The Substitute- Platform voor het duurzame alternatief in interieur en verbouw.
Helaas is aandacht voor duurzaamheid binnen de interieursector en bij consumenten nog een grote blinde vlek. Waar binnen de kleding -en voedselindustrie de duurzaamheidstransitie zo’n 7 jaar geleden al is ingezet loopt de interieurbranche hopeloos achter.
Daarom zijn wij The Substitute gestart. Hét platform voor het duurzame alternatief in interieur en verbouw. Het is onze missie om de duurzaamheidstransitie in de interieurbranche te versnellen.
Fotocredits v.l.n.r. Stacklab design, Humade, Koak Keukens, Diederik Schneemann, Stiltje.se
Duurzame alternatieven zijn er genoeg. Maar omdat het in >80% van de gevallen gaat om MKB-bedrijven en zelfstandige professionals (interieurarchitecten, ontwerpers en stylisten) met beperkte marketing power weet de bewuste consument hen maar moeilijk te vinden.
Door netwerk, kennis en marketing-power samen te delen via een online platform & offline events ontstaat er een sterke community en een enorme bron van informatie. Ons doel? De consument overzicht, inspiratie & kennis op het gebied van duurzaam wonen bieden zodat ze gemakkelijk duurzame keuzes kunnen maken.
De Duurzame Woonbeurs
Dat deze aanpak werkt hebben we afgelopen jaar bewezen met de organisatie van de 1e Duurzame Woonbeurs. 44 duurzame interieurmerken, vintage shops, designers en makers bundelden hun krachten om zo de consument te laten zien hoe een duurzaam interieur er anno 2019 uit ziet. Dit was een groot succes! Klik hier voor een korte video. De tweede editie vindt plaats van 26-28 maart 2021. Zet deze datum dus vast in je agenda.
Duurzaam, maar hoe dan?
Als collectief van merken en ontwerpers laten we zien dat een transitie naar een duurzame interieursector mogelijk is. Dit doen wij aan de hand van de door ons ontwikkelde SUB- methode.
De SUB methode is een duurzaam stappenplan bij de inrichting van je huis:
- SAVE: dit is de meest duurzame categorie, en ook meteen de meest budgetvriendelijke. Koester wat er al is door goed onderhoud, het opknappen op opnieuw stofferen van bestaande meubels en gebruik van tweedehands items.
- USE: Van wasmachine, meubels, matras tot kinderspullen, voor alles is tegenwoordig een lease oplossing. 80% van onze spullen gebruiken we niet vaker dan één keer per maand. In sommige gevallen kun je dus beter betalen voor gebruik in plaats van het nieuw te kopen.
- BUY-conscious: als we besluiten wat nieuws te kopen zijn er gelukkig verschillende duurzame opties. Je kunt zoeken naar low impact, recycled of bio-based materiaal. Partijen als Auping met innovatiekracht zijn bezig met circulair ontwerp en productie en ook slim modulair ontwerp zien we steeds meer terug.
De SUB methode is een tool, een praatplaat, en geeft een goed overzicht van alle duurzame keuzes die je kunt maken in je ontwerp. De SUB-methode is de perfecte start van het gesprek over duurzaamheid met jouw klant. Wil jij gebruik maken van deze tool, laat het dan weten via het contactformulier op onze website dan sturen we je de SUB methode toe.
Ethics & aesthetics
Maar wat als je graag vaker je interieur aan wil passen? En is het niet dodelijk saai al dat duurzame spul?
We get it! De mens, en stylist in het bijzonder, is nu eenmaal dol op verandering en wil graag zijn creativiteit de vrije ruimte geven. Dat kan nog steeds. Sterker nog, zoeken naar de juiste combinatie van ‘oud’ en nieuwe duurzame meubels binnen een budget vinden wij veel creatiever dan de (web)winkels af voor de laatste trends. Bovendien vertellen die tweedehands parels en unieke duurzame producten een bijzonder verhaal. Dat geeft een huis karakter.
Fotocredits v.l.n.r. Pure Styling, Studio Carolijn Slottie, Eva Manessen
Stylisten & interieurontwerpers; jullie kunnen een belangrijke schakel zijn tussen duurzame merken en de consument. Jullie kunnen laten zien hoe mooi en stijlvol duurzaam wonen eigenlijk is. Wij voeden jullie graag met mooie voorbeelden, duurzame designers en innovaties op dit gebied. Achter de schermen zijn wij druk bezig met het opzetten van het online platform vol inspiratie en kennis. Dit platform gaat in oktober live. Tijdens het schrijven van dit blog wachten we in spanning op reactie van de gemeente Utrecht of onze pop-up in hartje centrum door kan gaan. De komende tijd zullen jullie dus nog veel van ons horen.
Meld je aan op onze website www.thesubstitute.nl en volg ons op instagram (@de_duurzame_woonbeurs) om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. En mocht je zelf aan de slag gaan met een duurzame inrichting, laat het ons vooral weten zodat wij ook jouw prachtige ontwerp kunnen publiceren op onze website.
In augustus
Graag geven wij het stokje door aan Reliving. Reliving is een online platform vol curated tweedehands meubels. Zij laten zien dat tweedehands ook heel trendy kan zijn.