BNS Crisp partner Richmond Interiors kijkt uit naar boeiend jaar

|

Door de positieve ontwikkelingen na een rustige zomer, investeringen die vruchten afwerpen en innovatieve stappen - waaronder de 3D Roomplanner - kijkt Richmond Interiors vol vertrouwen naar de toekomst.

Mi showroom es su showroom

Het publiek dat in de Noord-Hollandse showroom rondloopt is een mix van retailers, stylisten en… consumenten. Dat is niet per se gebruikelijk voor een meubelgroothandel. Vaak loop je hier enkel professionals tegen het lijf. Toch sluit dit naadloos aan bij de visie van Richmond Interiors.

Dit is precies wat we nog meer willen zien”, zegt Lex terwijl hij rondkijkt. “De showroom is voor iedereen open. Onze dealers mogen dus ook altijd met klanten langs laten komen of hen hierheen sturen.”

Lex Tiggeler, directeur van Richmond Interiors.

1.289 betonpalen verder

Over een tijdje wordt deze showroom zelfs dubbel zo groot. Het komende jaar zal namelijk in het teken staan van de lang verwachte verhuizing. Na bijna 2 jaar en het plaatsen van 1.289 betonpalen verder, komt het feestelijke moment toch echt in zicht. “De opening staat gepland in april. Het huidige pand zal tegen die tijd ook worden verlaten.” De opening van de showroom zal nog even op zich laten wachten. “Ik verwacht dat deze rond juni helemaal gereed zijn. Uiteraard gaan we er dan een feestje van maken.”

© Richmond Interiors

Back to normal

Zo net na de jaarwisseling is tevens een mooi moment om terug te blikken op de afgelopen 12 maanden. Wat voor jaar is het geweest voor de meubelbranche? ‘Back to normal’, zo kan 2023 het best omschreven worden volgens de directeur van Richmond Interiors. 

In de afgelopen zomer was het buitengewoon rustig in de retail, waardoor het hier en daar onrustig werd. Zelfs Lex, die zich niet snel druk lijkt te maken, begon het te kriebelen.

Extra fijn is het dan om te zien dat de markt aantrekt. Ongeveer drie maanden geleden werd de weg naar boven teruggevonden. Meubelbeurs Brussel en direct daarna Black Friday waren enorm succesvol. Winkeliers hadden weer zin in nieuwe handel. Toen het weer slechter werd, zagen we de orders stijgen.”

Maison Et Object © Richmond Interiors

Groei waarborgen

Dit geeft hen nieuwe energie om ook in het komende jaar weer stappen te zetten. “De coronaperiode bestond uit een soort bonusjaren. Als je deze absurde jaren weglaat, dan zie je dat we dezelfde groei doorzetten als daarvoor. Ook nu hebben we van Oost- tot West-Nederland nieuwe plaatsingen mogen doen.” Mede hierdoor verwachten ze bij Richmond Interiors dat deze constante groei gewaarborgd kan blijven.

Vruchten plukken

Mooie vooruitzichten dus, maar Lex benadrukt dat het succes van Richmond Interiors niet zomaar is aan komen waaien. Er zijn eerdere investeringen gedaan, waarvan nu de vruchten geplukt kunnen worden.

We reizen sinds dit jaar weer de hele wereld over om te bouwen aan nieuwe collecties. We doen al een tijd ons best om de beste partner te kunnen zijn voor retailers, ook online.

Twee jaar geleden is het interieurbedrijf bijvoorbeeld gestart met dropshipment voor onze dealers, dat aardig van pas is gekomen. Zeker tijdens Black Friday hebben we veel orders direct naar consumenten kunnen versturen. Maar ook met API-koppelingen kunnen we onze systemen steeds beter aan die van dealers koppelen. Los van het gemak voor de dealers is dit ook een stuk milieu vriendelijker. Tevens doorstaan de verpakkingen een zogeheten ISTA3 droptest.”

© Richmonds Interiors

3D roomplanner

Ook werd er een aantal jaar geleden een project gestart, waarbij meubelen online beschikbaar werden in 3D. Het begon als een probeersel, maar wordt steeds populairder. De Roomplanner, een online tool waarmee je de indeling van je interieur kunt visualiseren en plannen, draagt daar aan bij. “Voor interieurprofessionals is dit grandioos. Ze kunnen gemakkelijk aan hun klant laten zien hoe iets eruit komt te zien.” Inmiddels zijn er zo’n 500 modellen beschikbaar in 3D. Al gaan dat er waarschijnlijk nog een stuk meer worden. “Nu willen we doorpakken.”

Pijlen op ‘bijzondere markt’ gericht

Dat ‘doorpakken’ gebeurt niet alleen op digitaal gebied. Het afgelopen jaar verkende Richmond Interiors nadrukkelijk de mark in het Verenigd Koninkrijk doormiddel van verschillende beursdeelnames. Deze lijn zal de komende tijd doorgetrokken worden. “Het is een bijzondere markt”, geeft Lex toe. Als voorbeeld geeft hij de verplichting van brandwerende stoffen op meubilair. “Maar het is ons erg goed bevallen. Vandaar zullen we in 2024 ook exposeren op onder andere de Spring Fair in Birmingham en Decorex in Londen.”

© Richmond Interiors

Door de positieve ontwikkelingen na een rustige zomer, investeringen die vruchten afwerpen, en innovatieve stappen, waaronder de 3D Roomplanner, kijkt Richmond Interiors vol vertrouwen naar de toekomst. Met verhuisplannen, groeiverwachtingen, zowel nationaal als internationaal, staat het team van Richmond Interiors in de startblokken om aan een nieuw dynamisch hoofdstuk te beginnen, genaamd 2024.

Lees meer nieuws & inspiratie