Thema voor 30e editie van Maison&Objet bekend

2024 belooft een kosmisch jaar te worden. Voortbouwend op TECH EDEN, dat zich richtte op de verkwikkende alliantie tussen technologie en natuur, zetten Maison&Objet en het creatieve strategiebureau Peclers Paris hun optimistische, veerkrachtige en stimulerende verkenning voort in september met een nieuw thema: TERRA COSMOS.

Terra Cosmos

‘Waar de uitgestrektheid van de ruimte zich vermengt met schijnbaar eindige aardse territoria… Waar universele fantasieën en aardse materialiteit botsen… Waar wetenschap en magie zich verstrengelen… Nieuwe en blijvende ficties worden geboren, en zullen zeker een impact hebben op de echte wereld,’ zegt Brune Ouakrat, Strategisch Planner verantwoordelijk voor toekomstvisie bij Peclers Paris

101Copenhagen – I-Total

TERRA COSMOS ontcijfert deze nieuwe verlangens en de verwachtingen van consumenten op zoek naar ontzagwekkende ervaringen. Deze kosmische visie op de toekomst blijft stevig geworteld in de realiteit van een tentoonstelling die resoluut gericht is op nieuwigheid, creativiteit en innovatie.

‘Verbinding, onderdompeling, virtualiteit, slimme materialen, 3D, AI*… Een deel van de fantasie wordt werkelijkheid en consumenten zijn klaar voor meeslepende, zintuiglijke ervaringen, terwijl nieuwe esthetieken hun dagelijks leven binnendringen en hen opnieuw betoveren.’

Ruimtes gevuld met nieuwe materialen

Deze materialen kunnen brutaal of verfijnd zijn, iriserend of transparant, evocatief voor zowel het minerale oppervlak van de sterren als ook hemelse en sterrenkundige uitgestrektheden. De nieuwigheid van TERRA COSMOS wordt gekristalliseerd in de intensiteit van de materialen, die de formele verkenningen van ontwerpers van Objects of Common Interest weerspiegelen en hun experimentele manier van werken met zowel metaal als glas.

‘De materialen uiten een zintuiglijk futurisme dat interieurs kleedt in minerale ruwheid en ze investeert met constellaties van satellietobjecten. De willekeurige vormen, rondheid en ovaliteit benadrukken het kosmische aspect net zozeer als ze de contouren verzachten. De lichtarmaturen produceren levendige halo’s, diffracterende kleuren in verschuivende spectra en magische projecties,’ zegt Charlotte Cazals, Ontwerper en Trendvoorspeller bij Peclers Paris.

Lexon

Wat is nieuw?

‘Voorbij zijn vooruitziende visie, zal het thema TERRA COSMOS ook belichaamd worden op de show. Bezoekers zullen het geconcretiseerd vinden in drie praktische aspecten: productcuratie, evenementen en de bezoekersroute, die geleid zal worden door het symbool van TERRA COSMOS,’ legt Mélanie Leroy, de algemeen directeur van de tentoonstelling, uit.

‘Door de ogen van onze curatoren, François Delclaux en Elizabeth Leriche, bieden we bezoekers een inzicht in het thema dat zowel tastbaar als goed onderbouwd is,’ voegt Mélanie Leroy toe. Ze kregen carte blanche in hun interpretatie van TERRA COSMOS om een gevoel van verrassing en ontzag te creëren in de Wat is Nieuw? In Retail ruimte en de Wat is Nieuw? In Decor ruimte, met een breed scala aan producten afkomstig van exposanten en geïntegreerd in inspirerende displays… De Wat is Nieuw? In Hospitality ruimte zal volledig worden toegewezen door de volgende Ontwerper van het Jaar.

Het thema zal op sleutelmomenten van de tentoonstelling worden geëvalueerd, onderzocht en verrijkt door middel van meeslepende scenografie in elk van de ruimtes, masterclasses met belangrijke opinieleiders, coaching op maat voor elk bedrijf, en rondetafelgesprekken. Het Maison&Objet sterrenstelsel Het thema TERRA COSMOS en zijn nieuwe codes zullen worden gebruikt door het hele Maison&Objet ecosysteem, van de selecties op het Maison&Objet en More – of “MOM” – platform, tot showrooms en bepaalde evenementen van de Paris Design Week zoals de Design sur Cours tentoonstellingen, waar ontwerpers hun ontwerpen kunnen tonen in de binnenplaatsen van Parijs.

De 30e jubileumeditie van Maison&Objet wordt gehouden van 5-9 sept. 2024.

Meer informatie:
Maison&Objet
www.maison-objet.com

Bron: wonen360

Dit is niet alles

Bekijk meer evenementen

Bedaffair is bijna volledig circulair

Bedaffair maakt voortaan alleen nog maar gebruik van hergebruikt katoen en wol voor bekleding van bedden en boxsprings. Daarmee is een bijna 100% gerecyclede boxspring een feit. Lees het hele artikel hier.

Ikea bundelt de krachten met Mud Jeans om denim te recyclen

Als grootverbruiker van meubelstoffen claimt Ikea 0,5% van de totale katoenproductie ter wereld te gebruiken. Het Zweedse interieurmerk heeft besloten om samen te werken met het Nederlandse modemerk Mud Jeans om textiel een tweede leven te geven, in dit specifieke geval denim. Het samenwerkingsproject van de twee merken zal gebruikte denim recyclen om er een nieuwe stofoptie van te maken voor een van de bekendste meubelstukken van Ikea, de Klippan-bank.