Sebastian Herkner, designer van het jaar - Maison&Objet Paris januari 2019

Iedere editie zet de MAISON&OBJET PARIS, internationale vakbeurs voor woondecoratie, de schijnwerpers op de meest kenmerkende en actuele internationale designers en decoratiemerken. Tweemaal per jaar kiest de vakbeurs een designer van het jaar, voor de januari editie betreft het een ‘designer’ profiel en voor de september editie een ‘binnenhuis/projectarchitectuur’-profiel. Tijdens de aankomende beurseditie, van 18 t/m 22 januari, gaat de aandacht uit naar de talentvolle interieurarchitect Sebastian Herkner.

Sebastian Herkner

Je hoeft niet oud te zijn om kwaliteit te leveren. Dat bewijst de 37-jarige Duitse ontwerper Sebastian Herkner, opgeleid aan de Universiteit van Kunst en Design Offenbach, die een groeiend aantal samenwerkingsverbanden met internationale designhuizen in zijn portfolio heeft (niet minder dan 21 lopende projecten in de pijplijn in 2018 voor o.a. Moroso, Dedon, Thonet, Lintello ...) Sebastian staat bekend om zijn designvormen die balanceren tussen traditioneel en innovatief en heeft daar de afgelopen tien jaar een dertigtal onderscheidingen voor mogen ontvangen. Een bijzondere prestatie, en een reden voor Maison & Objet die het belangrijk vindt om designers wiens originaliteit en uitmuntendheid de huidige generatie beïnvloeden, hem op de beurs te eren door hem speciale aandacht en een podium te geven.

Een ontwerper die balanceert tussen modernisme en traditie

Sinds de creatie van zijn studio in 2006 in Offenbach aan de Main, een voorstad grenzend aan Frankfurt, richt Sebastian Herkner zich onverminderd op het creëren van ontwerpen die traditie, creativiteit, technologieën en vakmanschap combineren. Een benadering die hij zich al eigen had gemaakt lang voordat de designwereld deze nu uiterst populaire modetrend begon toe te passen. Zijn onvoorwaardelijke toewijding aan het vakmanschap leidde hem naar zijn eerste belangrijke doorbraak in zijn carrière als ontwerper, namelijk de "Bell" -tafel waarvan de stalen en koperen bovenkant rust op een in een eeuwenoude Beierse glasfabriek vervaardigde mond geblazen glazen voet.

Ironisch genoeg wilde in 2009 geen enkel designershuis dit project ondersteunen - "deze combinatie van materialen die op dat moment totaal ongebruikelijk was, interesseerde niemand ", vertelt hij - het duurde 3 jaar voordat zijn tafel een bestseller werd met dank aan de samenwerking met designerhuis ClassiCon die destijds als eerste belangstelling toonde en het ontwerp aan hun collectie toevoegde. "Het is belangrijk om dit vakmanschap te bestendigen en het een nieuw leven in te blazen voordat het verloren gaat, het is namelijk een integraal onderdeel van ons cultureel erfgoed", zegt Sebastian Herkner. Deze Knowhow combineert hij regelmatig met nieuwe technologieën zoals zijn design stoel "118" (Thonet, 2018) die een mix van CNC-frezen en stoombuigen gebruikt om het hout te modelleren.

Gevoel voor kleur
Zijn hang naar uitdagingen en zijn soms onvoorspelbare hang om onbekend terrein te verkennen heeft hem er niet alleen toe geleid om brillen, fietsen en parfumflesjes te ontwerpen of de wereld van interieurontwerp te exploreren, maar het heeft hem ook aangemoedigd om in de loop van zijn studie stage te lopen bij niemand minder dan Stella McCartney. "Ik was geïnteresseerd in het proces van mode maken en het begrijpen hoe kleuren worden samengesteld," legt hij uit. Met zijn flair voor het combineren van kleuren heeft hij zijn eigen signatuur stijl ontwikkeld. "Ontwerpers denken vaak als laatst aan de kleur. Voor mij is het combineren en samenstellen van kleuren altijd het startpunt voor het hele ontwerpproces" hij geeft daarbij toe dat het jaren kost om de juiste kleurencombinatie te vinden.

MULTICULTURELE INSPIRATIE

Of het nu in zijn studio is, omringd door een 6-koppig team met nationaliteiten vanuit alle hoeken van de wereld, of tijdens zijn frequente reizen naar China, Colombia, Thailand, Senegal en Canada bij lokale fabrikanten, designhuizen en ambachtslieden, Sebastian Herkner heeft een continue honger naar nieuwe ideeën die hij elders oppikt. "Andere culturen, knowhow, levensstijlen voeden mij allemaal met inspiratie", zegt hij. Net zoals de traditionele materialen - keramiek, leer, marmer ... - en kunst mij inspireren. Een van zijn iconische stukken, de "Oda" -vloerlamp (Pulpo, 2014), is daarvan het bewijs. Lijkend op een reservoir van licht, werd het ontwerp direct geïnspireerd door de foto’s van watertorens van de kunstfotografen Bernd en Hilla Becher. Elke bron van inspiratie is perfect afgestemd op zijn zoektocht naar authenticiteit, zijn wens om duurzame materialen te gebruiken en zijn gevoel van respect voor de tijd die het in beslag neemt om een prachtig designstuk te maken. Zijn benadering van design is zowel ethisch als betrokken waarbij het creatieproces net zo belangrijk is als het eindresultaat.

Tijdens de aankomende MAISON & OBJET….
Sebastian Herkner is een trouwe bezoeker van de beurs - "Ik mis ik nooit een editie", lacht hij. Hij is verheugd dat deze nominatie hem een platform en de gelegenheid geeft om enkele van zijn nieuwste creaties te onthullen, evenals het productieproces van zijn creaties dat hem zo dierbaar is.

MAISON&OBJET PARIS

115.000 m² standoppervlakte 3.000 merken
90.000 vakbezoekers
50% internationaal 65% inkopers - 45% interieurarchitecten/designers

Sinds 1995 is de Maison&Objet Paris hét internationale trefpunt voor professionals werkzaam in de woondecoratiebranche, met ongeveer 3.000 exposanten en 90.000 vakbezoekers, waarvan 50% internationaal. Met het oog op zakelijke ontmoetingen en het belichten van talenten, presenteert de vakbeurs tweemaal per jaar nieuwe inspiratiebronnen, actuele en toekomstige trends en geeft een impuls aan de ontwikkeling en groei van merken.

Het digitale platform MOM (Maison&Objet and More) is gestart in september 2016 en verzamelt de laatste noviteiten en merken van merken, fabrikanten, ambachtelijke professionals en ontwerpers. Als permanente inspiratiebron kunnen bezoekers er terecht om rechtstreeks en gedurende het hele jaar in contact te treden met duizenden merken.

Delen via:

Ook lid worden?

BNS Crisp is dè Beroepsvereniging voor Nederlandse Stylisten, interieur en vastgoed.

kortingen op trainingen, beurzen en events

je portfolio op onze site

een uitgebreid netwerk van ruim 350 leden