‘Nederlanders halen dit jaar eerder seizoensdecoratie in huis’

Nederlanders halen dit jaar eerder een kerstboom en andere vormen van seizoensdecoratie in huis. Dat zeggen grote verkopers van kerstbomen en kerstspullen zoals IKEA, Praxis en Intratuin.

‘Nederlanders halen dit jaar eerder seizoensdecoratie in huis’

AMSTERDAM (ANP) – Nederlanders halen dit jaar eerder een kerstboom en andere vormen van seizoensdecoratie in huis. Dat zeggen grote verkopers van kerstbomen en kerstspullen zoals IKEA, Praxis en Intratuin.

IKEA verkoopt ieder jaar vanaf oktober kerstproducten. De Zweedse woonwinkel verkoopt geen echte kerstbomen meer omdat die niet meer zouden passen bij “verantwoorde consumptie”. Volgens IKEA zijn klanten dit jaar duidelijk eerder op zoek naar producten “om hun huis in de kerstsferen te brengen”.

Intratuin merkt op dat echte kerstbomen al goed worden verkocht. “De klant wil het thuis gezellig maken nu we veelal aan huis gebonden zijn en zetten ook eerder de boom op”, laat de keten van 54 tuincentra weten. Ook verlichting voor binnen en buiten het huis wordt volgens het bedrijf vroeg in het seizoen aangeschaft.

Praxis ziet ook dat Nederlanders eerder een kerstboom in huis halen. “De eerste verkoopcijfers laten zien dat de grotere kerstbomen het populairst zijn, klanten zijn bereid meer te besteden aan een kerstboom”, zegt een woordvoerster. De kerstboom die bij Praxis dit jaar het meest verkocht wordt is de Nordmann met een lengte van meer dan twee meter.

Dit is niet alles

Bekijk meer evenementen

Meubels en woninginrichting plussen 13,3%, keukens en vloeren 8,8% in de min

De detailhandel heeft in april 9,6 procent meer omgezet dan in april 2020, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 8,8 procent hoger. Zowel de omzet van de non-foodsector als van de foodsector groeide. Daarnaast is online 18,6 procent meer omgezet door de detailhandel. In vergelijking met april 2019 lag de omzet van de detailhandel 8,5 procent hoger in april 2021.

BNS Crisp start op Pinterest!

Pinterest is niet meer weg te denken als digitale inspiratiebron. De categorie Interieur is één van de grootste onderwerpen op dit social media platform. Met onze aanwezigheid op Pinterest borgen wij de voordelen van een volledig lidmaatschap en brengen wij onze leden dichter bij hun doelgroep.