Groeiende interesse in kunstbloemen

Kunstbloemen genieten een toenemende belangstelling van de consument. De meest populaire soorten kunstbloemen en kunstplanten zijn de roos, magnolia, pioenroos en berenklauw. Qua kleuren zijn roze en wit favoriet.

Groeiende interesse in kunstbloemen

Kunstbloemen genieten een toenemende belangstelling van de consument. De meest populaire soorten kunstbloemen en kunstplanten zijn de roos, magnolia, pioenroos en berenklauw. Qua kleuren zijn roze en wit favoriet.



Groeiende interesse in kunstbloemen
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan woondecoratie blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 19 duizend zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar kunstbloemen. Het betreft zoekopdrachten die volgens het Google algoritme gerelateerd zijn aan woondecoratie. Het zoekvolume naar kunstbloemen is de afgelopen paar jaar sterk toegenomen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2018 nog 11 duizend zoekopdrachten, in het jaar 2020 werd er maandelijks gemiddeld 24 duizend keer gezocht naar kunstbloemen.

Januari en mei
Het zoekvolume van kunstbloemen is in het vierde kwartaal vrij beperkt. In de maanden januari en mei wordt er relatief veel gezocht naar kunstbloemen. De maand mei vertegenwoordigt 10,3 procent van het jaarlijkse zoekvolume.

Soorten kunstbloemen en kunstplanten
Naar welke soorten bloemen en planten wordt er het meest gezocht op het gebied van kunstbloemen? Bij deze analyse is een aantal bloemen en planten onderscheiden zoals in onderstaand figuur weergegeven. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een bloem of plant is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin de bloem of plant voorkomt.



De meest gezochte bloem in relatie tot kunstbloemen is de roos. De afgelopen vier jaar werd er gemiddeld 170 keer per maand gezocht naar een roos. Specifieke soorten rozen in het overzicht zijn de pioenroos en de klaproos. De procentuele verdeling van de onderscheiden soorten bloemen en planten ziet er als volgt uit. 



Bijna een kwart van het zoekvolume met bloem- of plantaanduiding heeft betrekking op de roos. Op de tweede plaats staat de magnolia met een aandeel van 15,1 procent in het zoekvolume. De top-5 wordt gecompleteerd door de pioenroos, berenklauw en bloesem.

Kleuren
De meest gezochte kleuren in relatie tot kunstbloemen zijn roze en wit. De afgelopen vier jaar werd er gemiddeld 325 keer per maand gezocht naar roze kunstbloemen. De procentuele verdeling van de onderscheiden kleuren ziet er als volgt uit.



27 Procent van het zoekvolume met kleuraanduiding heeft betrekking op roze. Op de tweede plaats staat wit met een aandeel van 17,8 procent in het zoekvolume. De top-5 wordt gecompleteerd door blauw, zwart en oranje. De kleur okergeel kende tot het voorjaar van 2020 de sterkste procentuele groei in populariteit. Sindsdien kent met name de kleur goud een groeiende populariteit.

Merken en winkelformules
Over de afgelopen vier jaar is Action de meest gezochte winkelformule op het gebied van kunstbloemen, op de voet gevolgd door Intratuin. De top vijf wordt gecompleteerd door Ikea, Kwantum en Silk-ka. De Woondecoratie Trendmonitor 2021 geeft een gedetailleerd beeld van de merken en winkelformules. Meer dan 30 merken en winkelformules staan op de ranglijst. De marktaandelen van de belangrijkste merken en winkelformules is per jaar becijferd en er is een jaarlijkse top-10 samengesteld waarin de bewegingen in de markt goed zichtbaar zijn.

Meer informatie:
Van Es Marketing Services
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
tel 0546 45 66 62
mob 06-24207401
[email protected]l          
www.marktdata.nl      

Bron: Wonen360

Dit is niet alles

Bekijk meer evenementen

Digitale Blauwe Tour | 12 t/m 30 maart

Dé manier om thuis vanachter je bureau kennis te maken met bv. DAZZLING by van buuren of weer even geinformeerd te worden over de nieuwste collecties van oa. Decolegno of Orac.

WOONTREND 2021 | TAKE A STAND

De wereld is volop in beweging. Op het gebied van economie, ecologie en globalisering vinden grote veranderingen plaats. We slikken die veranderingen niet voor zoete koek.