Dit zijn de vijf horecainterieurtrends’

Hoteleigenaren en restauranthouders hebben de afgelopen tijd als geen ander geleerd zich snel aan te passen aan de veranderende omstandigheden en behoeften van de markt. Van een flexibele indeling en een groeiende vraag naar de toepassing van natuurlijke elementen tot de noodzakelijke aandacht voor hygiëne.

Dit zijn de vijf horecainterieurtrends

Hoteleigenaren en restauranthouders hebben de afgelopen tijd als geen ander geleerd zich snel aan te passen aan de veranderende omstandigheden en behoeften van de markt. Van een flexibele indeling en een groeiende vraag naar de toepassing van natuurlijke elementen tot de noodzakelijke aandacht voor hygiëne. Wat zijn precies de highlights in de horeca-interieurs van dit moment? Prints van Oranje zocht het uit en zet vijf interieurtrends in de horeca op een rij.



Natuurlijk en groen
De duurzame en groene trend is al een tijdje gaande, maar sinds de uitbraak van het coronavirus is de aandacht voor de natuur groter dan ooit. Het besef dat we zuinig met onze aarde om moeten gaan, is inmiddels breed doorgedrongen. Door deze bewustwording is er een grotere behoefte om meer groen en natuurlijke materialen toe te passen en ons ook binnen te omringen met de kracht van de natuur. Veel groen en planten zijn hot, zowel binnen als op de terrassen en in buitenruimtes van hotels. In het interieur zien we veel natuurlijke materialen, zoals hout, rotan, (natuur)steen en marmer. Realistische of meer grafische prints van bloemen, dieren en landschappen vormen hier een mooie aanvulling op en maken het geheel compleet.

Sfeer en comfort
Naast sfeer speelt ook comfort een steeds belangrijkere rol in hotels en restaurants. We zien steeds meer aaibare en zachte stoffen en materialen, zoals velvet en velours. Deze worden in zowel uni kleuren als met dessins uitgevoerd. Zachte materialen zien we niet alleen terug op meubels, kussens en in gordijnstoffen, maar ook op de vloer in de vorm van een karpet of kamerbreed tapijt. Of op de wand in de vorm van een wandkleed. Stuk voor stuk ultieme sfeermakers die bijdragen aan een verhoogd comfort.

Printjes en patronen
Opvallende of gekke prints en uitgesproken patronen werken als een ware bezoekersmagneet. Gasten zijn op zoek naar een bijzondere ervaring, op een plek waar ze even kunnen ontsnappen aan de dagelijkse routine. Prints zijn een uitstekend middel om een unieke beleving te creëren en je concept kracht bij te zetten. We zien dan ook veel horeca-interieurs waarbij prints tot in detail doorgevoerd worden en terugkomen in diverse elementen van het interieur. Denk hierbij aan de vloer, gordijnen, meubelstoffen, wand of zelfs het plafond.

Flexibel interieur
Er zijn steeds meer restaurants en hotels die werken, ontspannen en ontmoeten combineren. Dat vraagt om een flexibele indeling en een omgeving die op meerdere functies is ingesteld. Van een hotelkamer die je eenvoudig omtovert naar een werkkamer tot grote open ruimtes die snel op te delen zijn in meerdere intieme zitjes. Om je horeca-interieur flexibel in te delen en snel te wisselen van sfeer en setting, kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van personaliseerbare schuifwanden, gordijnen, multifunctionele meubels of textielframes met verwisselbaar doek.

Hygiëne en well-being
Er komt steeds meer nadruk te liggen op een goede hygiëne en een gezond binnenklimaat. Er is een toenemende vraag naar gemakkelijk te reinigen materialen en antimicrobiële stoffen. Ook de kwaliteit van de binnenlucht een belangrijk speerpunt. Denk aan goede ventilatiesystemen, het gebruik van luchtreinigers en de toepassing van emissiearme materialen. Daarnaast zien we de aandacht voor dit thema ook terug in dingen als de indeling van het interieur en de toepassing van biophilic design. Vincent van Dijk, trend-forecaster op het gebied van hospitality en food in een recent stuk in Misset Horeca: “Van het plaatsen van kuchschermen en pijlen voor looproutes, moeten we toe naar een nieuw design dat past bij deze tijd waarin afstand, hygiëne en well-being onderdeel zijn van het ontwerp.”

Bron:
Prints van Oranje
www.printsvanoranje.nl

Bron: Wonen360

Dit is niet alles

Bekijk meer evenementen

Foscarini interpreteert de Pantone-kleuren

Al meer dan 20 jaar hebben de kleuren die Pantone benadrukt als de kleuren van het jaar zowel de productontwikkeling als de inkoop in de meeste industrieën beïnvloed – iets dat vooral geldt in de designwereld.

Dit zijn de tuintrends van 2021

Bij tuinmeubelproducent Hartman kunnen ze niet wachten op het mooie weer. Om alvast in het zomerse sfeertje te komen heeft de specialist de tuintrends voor het komende jaar op een rijtje gezet.