De groene estafette | A House of Happiness

Green is not a color, it is an attitude.

Duurzaamheid begint steeds meer een trendwoord te worden en greenwashing is iets wat hier een negatief bijeffect van is. Bedrijven laten heel graag zien dat ze groen bezig zijn. En begrijp me niet verkeerd, alle kleine beetjes groen-doen helpen! Maar persoonlijk vind ik het erg lastig wanneer een bedrijf een ontzettend sterk duurzaam gericht marketingapparaat heeft en ondertussen minimaal aan vergroening van zijn bedrijf of product doet. Als consument en stylist moet je kritisch blijven kijken naar de producten en bedrijven waar je je geld aan uit wilt geven.

Duurzaam en sociaal werken is voor ons niet iets waar we net mee zijn begonnen. We zijn hier al meer dan 15 jaar mee bezig. Als oude dame van 101 jaar moet ons bedrijf nieuwe gewoontes aanleren. De verduurzaming van ons bedrijf is dan ook een continue proces van verbeteringen in de hele keten. Van productontwikkeling, productie, manier van werken tot en met gebruik van energie en omgang met de reststroom van materialen. Duurzaam werken is ons uitgangspunt; een voorwaarde zelfs.

Wij mogen vol trots zeggen dat we in Europa dé duurzame voorloper zijn in de gordijnenindustrie. We hebben nu al meer dan 500 duurzame stoffen, verdeeld over 65 kwaliteiten onder de groene haak (zie foto). Aan de hand van één stofkwaliteit van de 65; de stof Goldleaf, wil ik jullie meenemen in ons proces van het maken van gordijnen waar je écht blij van wordt!

Duurzame gordijnstoffen van A House of Happiness zijn te herkennen aan de groene haak.

Het ontwikkelen van een nieuwe stof begint in onze Design Studio. Onze ontwerpers zijn ruim een jaar van te voren al bezig. Trends en ontwikkelingen ontdekken, collages maken, sfeerbeelden schetsen, interieurboeken lezen, trendwatchers raadplegen en – normaal gesproken – reizen. De inspiratie voor het dessin van Goldleaf komt van moderne, rijkelijk gedecoreerde hotellounges, waarbij gevoel van luxe centraal staat. Het dessin bestaat uit horizontale en verticale lijnen waarbij een sierlijk bladmotief zichtbaar is. De kleur van de print past bij de huidige interieurtrends, waarbij er veelal gebruik wordt gemaakt van zwarte afwerkingen en accenten.

Duurzame gordijnstof Goldleaf

Deze gordijnstof is gemaakt met gerecycled polyester, afkomstig van gebruikte petflessen. De gebruikte petflessen worden versnipperd tot kleine stukjes. Dit bestaande kunststof wordt versmolten en vervolgens vervezeld. Daarvan worden nieuwe garens gesponnen. Voor de ontwikkeling van gerecycled polyester worden er dus geen nieuwe grondstoffen zoals olie en aardgas gewonnen. Dit in tegenstelling tot virgin polyester.

Naast de uitstraling en het materiaal geeft het gordijn een behaaglijk en een warm gevoel, het kleedt de ruimte aan. Bij de ontwikkeling van de gordijnstof Goldleaf is ook nagedacht over de functionaliteit van het gordijn. Goldleaf is zo ontwikkeld dat deze meer geluid absorbeert dan reguliere gordijnen. Dit is erg fijn, want in het huidige interieur zie je steeds meer gebruik van harde materialen (vloeren/wanden/veel glas), ook in hotellounges. Bovendien is Goldleaf verduisterend, zodat je ’s avonds lekker knus en privé zit en/of lekker kunt uitslapen in je eigen ‘hotel’ slaapkamer.

Leden van BNS Crisp kunnen de volledige blog in het ledendeel vinden.

Dit is niet alles

Bekijk meer evenementen

HelloChair opent derde winkel

Eind dit jaar opent onze BNS Crisp Partner en de specialist in eetkamerstoelen HelloChair de deuren van haar nieuwe winkel in Delft. Na Culemborg en Bussum, is dit de derde in de rij. In de HelloChair winkel van 500 m2 kunnen consumenten en interieurprofessionals terecht voor heel veel eetkamerstoelen en eettafels.

Flexa 2023

Verfmerk Flexa lanceert Kleur van het Jaar

Voor de 20e keer komt AkzoNobel wereldwijd met de ‘Kleur van het Jaar.’ In Nederland onder de vlag van verfmerk Flexa. Dit jaar staan de wonderen van de natuur centraal. De Kleur van het Jaar 2023 is Wild Wonder.