Blauwe gids partner Flinders lanceert trendreport herfst/winter 2020-2021

Onze blauwe gids partner Flinders heeft het trendreport herfst/winter 2020-2021 gelanceerd. Dit report toont een overzicht van de nieuwste woontrends die Flinders op basis van consumentengedrag heeft gesignaleerd. Het trendreport illustreert vier woontrends en één kleurtrend voor de komende herfst- en winterperiode.

Onze blauwe gids partner Flinders heeft het trendreport herfst/winter 2020-2021 gelanceerd. Dit report toont een overzicht van de nieuwste woontrends die Flinders op basis van consumentengedrag heeft gesignaleerd. Het trendreport illustreert vier woontrends en één kleurtrend voor de komende herfst- en winterperiode.

De wereld heeft afgelopen maanden stilgestaan en alles heeft een andere waarde gekregen. Zo zijn we ons huis met meer aandacht en een nieuwe invalshoek gaan bekijken. Er zijn andere behoeftes ontstaan. Thuis is een plek geworden die, naast wonen, meerdere functies heeft gekregen: werken, ontspannen, sporten, spelen en nog veel meer. Bovenal is thuis een plek voor comfort en veiligheid. Deze veranderingen zien we zowel terug in het online (zoek)gedrag van consumenten als in de producten, materialen, vormen en kleuren die de woonbranche gaat aanbieden.

Flinders is een e-commercebedrijf en gewend om vanuit data de verwachtingen en trends op te stellen. “Het zoekvolume in Google op het woord ‘webbing’ is de afgelopen maanden met 200% toegenomen. Dit laat zien dat consumenten webbing woonproducten zoeken voor hun interieur”, aldus Willemijn van Riel, trendwatcher bij Flinders. Tijdens de eerste lockdown is de vraag naar muurverf met 184% toegenomen. “Mensen willen hun eigen woonomgeving meer kleur geven en daarmee warmte in huis aanbrengen. Daarbij groeit de vraag naar de kleur groen exponentieel wat aan de basis ligt voor de kleurtrend Go Green”, aldus van Riel. Thuiswerken is een trend geworden. Vanaf februari 2020 is er een stijging in zoekopdrachten te zien van 223% op het gebied van thuiswerken. Niet gek dat bureaus, bureaustoelen en bureaulampen een enorme vlucht maken ten opzichte van de jaren daarvoor.

De belangrijkste woontrends voor het komende half jaar zijn gericht op het aangenamer en warmer maken van de eigen woning. Een multifunctioneel interieur waarin je gebruik kan maken van de nieuwste technieken en technologieën. Het gebruik van vlechtwerk in meubels zien we steeds meer en woonproducten met een duurzaam karakter spelen een belangrijkere rol bij consumentenkeuzes. De kleur die in het najaar de meeste aandacht krijgt, is onmiskenbaar de kleur groen.

Woontrend Cozy Home

In deze bijzondere tijd speelt ons huis een steeds prominentere rol. De woontrend Cozy Home laat zien hoe de behoeften in huis veranderen. Thuis is een plek waar bijvoorbeeld ontspannen, werken en sporten samenkomen. De gedempte ton-sur-ton kleuren zorgen voor eenheid, warmte en rust. Organische, ronde en tactiele vormen maken deze ruimte tot een plek waar je graag tijd doorbrengt.

Woontrend Eco Friendly

De meubelindustrie typeert zich steeds meer door revolutionaire veranderingen om op de meest duurzame manier nieuwe woonproducten te lanceren. De trend Eco Friendly bestaat uit producten die een duurzaam karakter hebben. Het gaat bijvoorbeeld om het gebruik van gerecycled materiaal en de werkwijze om het milieu te ontlasten.

Woontrend Warm Futurism

Technologische veranderingen volgen elkaar in razend tempo op. Achter de woontrend Warm Futurism schuilt nieuwsgierigheid naar wat de toekomst ons gaat brengen. Het moderne lijnenspel en de strakke vormen zetten tot actie aan en bewegen ons naar de toekomst. Een combinatie van matte en glanzende objecten zorgt voor een in het oog springende mix.

Woontrend Natural Webbing

De woontrend Natural Webbing duikt steeds meer op in de interieurwereld. Webbing is een bijzonder sterke en speciale vlechttechniek waarvoor het materiaal rotan wordt gebruikt. Door deze vlechttechniek toe te passen, ontstaan kleine gaatjes en dat noemen we ook wel cannage of gaatjesmat. Met deze trend geef je elke woonruimte een duurzaam en sfeervol karakter.

Kleurtrend: Go Green

In de natuur is groen de kleur die het meest aan het licht komt. De kleurtrend Go Green sluit daar naadloos op aan met alle kleuren groen die je je maar kunt bedenken. Werkelijk alles kan en niets is te gek. Voeg bijzondere woonproducten in de kleur groen aan je interieur toe en kom tot de meest speelse kleurcombinaties. Groen geeft ons energie, duidt op het leven en niet onbelangrijk: staat voor veiligheid en gezondheid. Vergeet de planten er ook niet in mee te nemen. Go wild!

Over Flinders

Flinders is een woonwinkel waar consumenten en bedrijven voor meer dan 36.000 designproducten terechtkunnen. Het bedrijf heeft webshops in Nederland en België, een projectafdeling (Flinders Projects), een woonwinkel in Zaandam, een designstudio in Gent en een café in Groningen. Flinders is in 2019 verkozen tot de winnaar van de Shopping Awards in de categorie Home & Living. Bij het bedrijf werken momenteel 120 medewerkers.

Wil je meer weten over onze blauwe gids partner Flinders en wat ze voor de BNS Crisp stylist kunnen betekenen? Lees meer over Flinders op onze blauwe gids pagina.

Trendreport

BNS Crisp leden kunnen het trendreport van Flinders downloaden in het ledendeel.
Download het trendreport van Flinders.

Dit is niet alles

Bekijk meer evenementen

De groene estafette | Aart Blok

Waarde(n) en normen in een circulaire economie. Het lijkt erop dat we afgelopen maanden tijd hebben gehad om nog eens goed na te denken over

Cosentino | Trendpresentatie

Onze BNS Crisp partner Cosentino maakt zelf een eigen analyse van consumententrends en materialen, toegepast op keukens- en badkamers. Uit deze trendanalyse creëert Cosentino de nieuwe collectie.

Introductie Digitale Tafel

De tijd verandert en wij veranderen mee. Dat geldt ook voor de BNS Crisp tafelbijeenkomsten en de zo waardevolle rol van onze tafelhoofden. Nog meer redenen om met weinig tijd de mogelijkheden van ons optimale netwerk te benutten.