Ikea bundelt de krachten met Mud Jeans om denim te recyclen
Als grootverbruiker van meubelstoffen claimt Ikea 0,5% van de totale katoenproductie ter wereld te gebruiken. Het Zweedse interieurmerk heeft besloten om samen te werken met het Nederlandse modemerk Mud Jeans om textiel een tweede leven te geven, in dit specifieke geval denim. Het samenwerkingsproject van de twee merken zal gebruikte denim recyclen om er een nieuwe stofoptie van te maken voor een van de bekendste meubelstukken van Ikea, de Klippan-bank.
De nieuwe bankhoes van Ikea is verkrijgbaar in twee tinten blauw en kost € 135, – en is gemaakt van het equivalent van twee oude spijkerbroeken. Het materiaal van de bankbekleding bestaat uit precies 40% gerecycled denim (in de vorm van een mengsel van vezels) en 60% biologisch katoen.
“Vergeleken met de standaardmethode die in de denimindustrie wordt gebruikt, bespaart elke hoes gemaakt van deze post-consumer denim 27.000 liter water en vermindert de [gemiddelde] koolstofvoetafdruk met 67%”, aldus het merk.
Elke Europeaan heeft gemiddeld twee spijkerbroeken in zijn kledingkast die hij niet draagt en minder dan 1% van de afgedankte spijkerbroeken zal worden gebruikt als materiaal voor nieuwe kleding; waarvan de meeste volgens het merk op stortplaatsen terechtkomen of worden verbrand.

“Ikea wil ontwikkeling nastreven met respect voor de grenzen van de planeet”, zegt Malin Nordin, die verantwoordelijk is voor de circulaire ontwikkeling van Ikea.
“Wij zijn van mening dat alle materialen kostbaar zijn en niet mogen worden verspild. Door onze krachten te bundelen met Mud Jeans, kunnen we samen nieuwe bronnen van gerecyclede materialen vinden. ”
Naast de bankhoes werken de twee bedrijven aan andere producten gemaakt van denim, die binnenkort worden gelanceerd.
Ikea heropent zijn winkels in Frankrijk op 19 mei en veel Parijzenaars hebben 23 juni in hun agenda gemarkeerd. Op die dag huldigt de keten haar allereerste ‘Ikea Décoration’-winkelformule in Frankrijk in. De winkel zal worden gevestigd tegenover het nieuwe Samaritaine- gebouw op nummer 144 in de Rue de Rivoli, een adres dat voorheen bezet was door modeketen Forever21.
De aanstaande winkel, die alleen al een investering van € 130 miljoen vergde, meet 2.900 vierkante meter en beslaat drie verdiepingen. De winkelruimte zal 1.900 accessoires en decorproducttypes verkopen, waaronder huishoudlinnen, tafelgerei, planten en verlichting, en zal geen enkel meubelaanbod van het merk bevatten. Het merk is al twee jaar aanwezig in de Franse hoofdstad met zijn ‘Ikea City’-winkel in La Madeleine, die onlangs zijn catalogus heeft herzien en zijn aanbod van kleine meubels en accessoires heeft uitgebreid.
Bron: Fashion Network