Een airpurifier die verder gaat dan Covid-19!
Ikea heeft niet de beste staat van dienst met het maken van consumentenelektronica.
Toen wetenschappers uiteindelijk tot de conclusie kwamen dat COVID-19 zich door microscopisch kleine deeltjes in de lucht verspreidde, raakten mensen over de hele wereld meer dan ooit tevoren afgestemd op de luchtkwaliteit. Velen reageerden door zich te haasten om een luchtreiniger te kopen, waardoor de wereldwijde verkoop werd gestimuleerd . Experts zijn van mening dat de verkoop van deze apparaten de komende zeven jaar met 10% zal blijven groeien .
Ikea wil meedoen aan de actie. Vorige week bracht het bedrijf een luchtreiniger uit op de Amerikaanse markt, de Förnuftig, na het debuut van het product in november in China. Het apparaat, dat is ontworpen voor kleine ruimtes van 33 vierkante meter of minder, kost $ 54,99, aanzienlijk goedkoper dan de $ 99 plus van de meeste luchtreinigers in deze serie. Het ontwerpen van een hoogwaardige luchtreiniger is echter een complexe onderneming, vooral wanneer consumenten ernaar vragen om de verspreiding van COVID-19 te beheersen. En verschillende producten op de markt zijn het afgelopen jaar geroepen omdat ze hun reclameclaims niet waarmaakten.

De machine werkt door met een ventilator lucht door het apparaat te duwen. De lucht gaat vervolgens door drie verschillende filters: een wasbaar voorfilter, een filter dat deeltjes verwijdert en een filter dat gassen en geuren filtert. Ikea zegt dat de luchtreiniger deeltjes in de lucht filtert die zo klein zijn als 2,5 micron, wat betekent dat hij stof, rook en chemicaliën opvangt die te klein zijn om met het blote oog te zien, maar dat kan niettemin van invloed zijn op onze gezondheid. Dat gezegd hebbende, bevat de Förnuftig geen HEPA-filter, dat deeltjes zo klein als 0,3 micron kan filteren. Deze komen steeds vaker voor in luchtreinigers. Zal de Förnuftig COVID-19-virussen filteren? “Er zijn te weinig onderzoeken om te bewijzen dat luchtreinigers virussen kunnen verwijderen, dus we kunnen deze vraag niet beantwoorden”, zegt Telander.

Het grootste verkoopargument van de luchtreiniger is het ontwerp. De meeste luchtreinigers op de markt zijn onhandige, plastic apparaten. De Ikea-versie is slank, aantrekkelijk en bedekt met stof, waardoor het meer op een meubelstuk lijkt dan op een elektronisch apparaat. Hij heeft een handvat aan de bovenkant, zodat je hem gemakkelijk van kamer naar kamer kunt dragen, en hij heeft een inklapbare standaard. Je kunt hem ook monteren, zodat hij eruitziet als een stukje textielkunst. Het meet 45 x 30 cm en is slechts 10 cm breed, en werkt het beste in kleine kamers van ongeveer 30 vierkante meter. “De Förnuftig luchtreiniger is ontworpen om te worden geoptimaliseerd voor het leven in kleine ruimtes”, zegt Henrik Telander, die de ontwikkeling van dit product leidde.
Telander zegt dat betaalbaarheid tijdens het ontwerpproces centraal stond. Door de kleine footprint van het apparaat kon het bedrijf minder materialen gebruiken om het te maken, waardoor de kosten laag bleven. Ze werkten ook om het energieverbruik van het apparaat te verminderen om uw elektriciteitsrekening laag te houden. Er zijn twee verschillende filters die moeten worden vervangen, een deeltjesverwijderingsfilter dat $ 5,49 kost en een gas- en geurfilter dat $ 9,99 kost. Ikea raadt aan om de filters om de zes maanden te vervangen. “De binnenluchtomgeving is echter zeer individueel, van huis tot huis”, benadrukt Telander. “De frequentie waarmee de filters worden vervangen, is afhankelijk van de binnenluchtomgeving.”

Ikea zegt dat dit apparaat is ontworpen om de bredere kwestie van luchtvervuiling binnenshuis aan te pakken, in plaats van de huidige volksgezondheidscrisis aan te pakken. In 2018 voerde het bedrijf een wereldwijd onderzoek uit en de meeste mensen denken niet veel na over hun luchtkwaliteit thuis. En toch zegt de Amerikaanse Environmental Protection Agency dat de lucht in en rond gebouwen vol kan zijn met vervuilende stoffen door chemicaliën in onze meubels, huishoudelijke schoonmaakproducten, centrale verwarmings- en koelsystemen en meer. “We ontdekten een algemeen vooroordeel dat luchtverontreiniging buiten plaatsvindt, in plaats van binnen”, zegt Alexandra Galef, projectleider duurzame ontwikkeling bij Ikea.
Maar luchtreinigers zijn geen magische kogels, en het is moeilijk om een goede te maken. Molecule, een slanke, design-forward luchtreiniger ontving hopeloze recensies van Consumer Reports en Wirecutter, en een reclamewaakhond verwierp alle beweringen van het merk over de effectiviteit van het product. Een recente academische studie heeft ook aangetoond dat een bepaald soort luchtreiniger, een bipolaire ionisator genaamd – die wordt gebruikt in plaatsen als LaGuardia Airport – de aanwezigheid van schadelijke vluchtige organische stoffen in de lucht feitelijk verhoogt, waardoor negatieve bijwerkingen ontstaan die veel groter zijn dan de voordelen. Hoewel het Ikea-apparaat geen biopolaire ionisator is, is de moraal van het verhaal dat er luchtreinigers op de markt zijn die niet bestand zijn tegen rigoureuze tests door derden.ADVERTENTIE
In het afgelopen decennium heeft Ikea zich verdiept in het maken van consumentenelektronica en het is niet altijd succesvol geweest. Het slimme tv-systeem, de Uppleva, dat in 2012 werd gelanceerd, kreeg vreselijke recensies omdat het moeilijk te installeren was, een slechte beeldkwaliteit had en een trage interface. De Förnuftig wordt opnieuw een test van Ikea’s vaardigheid als fabrikant van consumentenelektronica. We zullen moeten zien of de Zweedse reus de uitdaging aankan. Voordat u er een vasthoudt, is het misschien de moeite waard om te wachten om te zien hoe dit apparaat presteert bij mensen thuis en in onderzoeken van derden.
Bron: Fastcompany