7 vragen aan Marie-Gon

  1.  Je bent net terug uit China waar je les hebt gegeven aan interieurdesigners. Wat viel je het meeste op?
    Ik was gevraagd om voor KOBE, een mooi stoffenmerk, in Shanghai en Beijing 1,5 dag les te geven aan twee groepen van 50 designers. Het was geweldig om te doen, maar ook voor mij een mooi leerproces. In het Chinese onderwijssysteem wordt je niet erg gestimuleerd om een eigen mening te hebben. In feite is er maar één antwoord goed: die van de docent. Daardoor moest ik op een andere manier brengen dat het heel belangrijk is om een eigen handschrift te ontwikkelen en origineel te zijn. Wat mij verder opviel is dat deze ‘independent’ designers erg gefocust en enthousiast waren. Gemiddeld ook een jonge leeftijd, zo rond de 30 jaar.
  2. Kennen zij het vak styling, hoe kijken zij aan tegen interieurprofessionals?
    Zij kijken vooral erg op tegen het westen, zoals we het hier doen, zal het wel goed zijn. De Chinese middenklasse is erg upcoming en daardoor is er voor hen ook steeds meer werk. De Chinese consument geeft het hele proces veel makkelijker uit handen, dan hier in NL. De designer maakt het hele ontwerp, en dat wordt dan ook zo uitgevoerd. Zij staan daar eigenlijk heel goed in aanzien in hun professie. Wat ik leuk vond om te doen: ter plekke heb ik in hun stad foto’s gemaakt en aan de lesstof toegevoegd, zo kon ik goed uitleggen hoe belangrijk het is om een eigen beeldbank aan te leggen, veel foto’s te maken en te ontdekken dat inspiratie letterlijk op straat ligt en niet alleen in de glossy magazines!
  3. Wat kunnen wij leren van onze Chinese collega’s?
    Ik vond de gedrevenheid erg treffend: ze nemen alles goed in zich op en willen heel graag vooruit. Het zijn harde werkers, dat merk je aan alles. Dat is in NL natuurlijk ook, maar toch op een andere manier. Soms vinden wij de dingen meer vanzelfsprekend. Ik denk dat we altijd voor onszelf een puntje op de horizon moeten zetten, en daar naartoe moeten werken. Soms merk ik weleens dat het mensen tegenvalt als het niet vanzelf gaat, maar er komt -ook bij mij- niemand aan mijn deurbel bellen met een leuke klus. Alles komt vanuit de dingen die je doet. Jezelf laten zien en van je laten horen, is daarin denk ik wel het belangrijkste.


  4. Je bent heel druk, heb je nog tijd BNS Crisp te volgen?
    Mijn focus ligt ook weer op nieuwe dingen, veel lesgeven, maar ik wilde ook altijd heel graag internationaal werken. Dat gaat inmiddels heel goed. Natuurlijk het lesgeven in China, maar ook voor een klant waarvoor ik bloempotten ontwerp, ga ik in het najaar opnieuw naar China om de fabrieken te bezoeken. Zo kan ik veel beter zien en inschatten waar mijn ontwerpen technisch aan moeten voldoen. En wat ik kan bedenken om op de grens van de mogelijkheden te gaan zitten. Want de grens opzoeken is letterlijk een goede manier om alles eruit te halen.
    Maar BNS Crisp volg ik op de voet, en lees ook altijd al het nieuws en ontwikkelingen.
  5. Wat vind je van alle ontwikkelingen, had je dit ook voor ogen?
    De professionalisering die na mijn ‘vertrek’ is ingezet vind ik echt fantastisch! Een organisatie opzetten is een andere discipline dan een organisatie verder brengen. Ik zie dat er in de afgelopen periode hele grote stappen zijn gemaakt die belangrijk zijn voor het imago van de stylist en die de persoonlijke groei van de stylist verder stimuleert. De website ziet er geweldig uit: professioneel maar toch creatief, duidelijk en helder en ook een groot deel achter de log-in die alleen voor de stylisten beschikbaar is. Ik heb net mijn eigen website ge-update, ik weet hoeveel werk de nieuwe site geweest moet zijn. Ik vind ook de BNS Crisp-tafels erg goed: nu we zo’n grote vereniging zijn geworden, ontstaan er ‘micro’-initiatieven en dat is goed. Zo komt het dichtbij, en is de drempel veel lager om zelf een initiatief voor de vereniging te nemen.
  6. Wat zou je de verenging mee willen geven en wat de leden?
    Voor de vereniging: maak het groot en hou het tegelijkertijd ook klein. Verdere professionalisering is een must, we moeten ons blijven laten zien en van ons laten horen in de branche. We raken er gelukkig steeds meer in verankerd. En hou het klein door initiatieven zoals de BNS Crisp-tafels verder te stimuleren, zodat je ook op kleinere schaal mee kunt denken en spreken.
    Voor alle leden: Als ik vanuit mijn eigen ervaring spreek: Doe vooral waar je echt blij van wordt. Zet die stip op de horizon en bedenk wat je moet doen om daar te komen. Soms kost dat echt veel energie, maar stop die erin, het is voor jezelf! Maak jezelf groter, pak alle kansen die je krijgt. En kom je onderweg beren tegen? Loop daar gewoon omheen. Een beer blijft soms gewoon op die weg staan en komt je heus niet achterna….
  7. Wil je nog iets toevoegen aan deze vragen?
    Ik ben ook nog steeds erg betrokken bij Keurmerkstylist. Dat zou ook voor jou als stylist dat punt op de horizon kunnen zijn. Ga verder in je eigen professionele ontwikkeling. Een Keurmerk heb je niet om meer werk te genereren, wel om je eigen niveau te kunnen plaatsen binnen het grote aantal stylisten (meer dan 5000) die er op dit moment zijn. En natuurlijk kun je met dit Keurmerk op zak wél steviger in je schoenen verschillende projecten doen én jezelf meer profileren. Inmiddels zijn er totaal bijna 30 Interieur- en vastgoed Keurmerkstylisten. Het hoeven er zeker geen honderden te worden, maar als deze groep een gestage groei kan doormaken, werken we met zijn allen aan een nog beter imago van de stylist in het algemeen. Bedenk dat er een heel plezierig coaching-traject aan vast zit: je krijgt een goede begeleiding naar het daadwerkelijke Keurmerk toe. Gun jezelf die groei!
Delen via:

Ook lid worden?

BNS Crisp is dè Beroepsvereniging voor Nederlandse Stylisten, interieur en vastgoed.

kortingen op trainingen, beurzen en events

je portfolio op onze site

een uitgebreid netwerk van ruim 350 leden